Ex libris Latein-Textband
52 Politik und Rhetorik | Antike Staatsphilosophie Die klassischen Staatsformen Im ersten Buch seiner staatsphilosophischen Schrift „De re publica“ legt Cicero Scipio Africanus eine Definition des Begriffs „Staat“ in den Mund: „Est igitur“, inquit Africanus a , „res publica res populi, populus autem non omnis hominum coetus quoquo 1 modo 1 congregatus 2 , sed coetus multitudinis iuris consensu 3 et utilitatis communione 4 sociatus 5 . Eius autem prima causa coëundi est non tam inbecillitas 6 quam naturalis quaedam hominum quasi congregatio 7 ; non est enim singulare 8 nec solivagum 9 genus hoc (...). Omnis ergo populus, qui est talis coetus multitudinis, qualem exposui, omnis civitas, quae est constitutio populi, omnis res publica, quae, ut dixi, populi res est, consilio quodam regenda est, ut diuturna sit. Id autem consilium primum semper ad eam causam referendum est, quae causa 10 genuit civitatem. Deinde aut uni tribuendum est aut delectis quibusdam aut suscipiendum est multitudini atque omnibus. Quare, cum penes 11 unum est omnium summa rerum, regem illum unum vocamus et regnum eius rei publicae statum. Cum autem est penes 11 delectos, tum illa civitas optimatium arbitrio regi 12 dicitur. Illa autem est civitas popularis – sic enim appellant –, in qua in populo sunt omnia. Atque horum trium generum quodvis, si teneat illud vinculum 13 , quod primum homines inter se rei publicae societate devinxit 14 , non perfectum illud quidem neque mea sententia optimum est, tolerabile tamen, et, ut aliud alio possit esse praestantius. Nam vel rex aequus ac sapiens vel delecti ac principes cives vel ipse populus – quamquam id est minime probandum– tamen nullius 15 interiectis 15 iniquitatibus aut cupiditatibus 15 posse videtur aliquo esse non incerto statu 16 . (...)“ Cicero, De re publica 1,39–42 (gekürzt) L6 1 quoquo modo: irgendwie 2 congregare 1 : versammeln 3 consensus, -us m .: Überein- kunft 4 communio, -onis f .: Gemein- samkeit 5 sociare 1 : vereinigen 6 imbecillitas, -atis f .: Schwäche 7 congregatio, -onis f .: Geselligkeitstrieb 8 singularis, -e: für sich allein 9 solivagus, -a, -um: einzelgän- gerisch 10 causa: bleibt unübersetzt 11 penes (+ Akk .): im Besitz von 12 regi: Infinitiv Präsens Passiv 13 vinculum, -i n .: Band 14 devincire 4 , devinxi: eng verbinden 15 nullius interiectis iniquita- tibus aut cupiditatibus: wenn keiner eine Ungerechtigkeit begeht oder seinen Begehr- lichkeiten freien Lauf lässt 16 status, -us m .: hier : Bestand a Africanus, -i m. : P. Cornelius Scipio Africanus Minor ( römischer Feldherr des 2. Jh. v.Chr., Eroberer und Zerstörer Karthagos ) 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 Reproduktion, Transfer und Reflexion • Liste diejenigen lateinischen Begriffe auf, mit denen im Text auf die drei Grundstaatsformen Bezug genom- men wird (R) . • Zitiere und erläutere das Kriterium, das laut Text für die Güte eines Staatswesens den Ausschlag gibt (R, X) . • Untersuche, ob der Text eine Wertung der Staatsformen zueinander enthält, und nimm dazu Stellung (X) . • Vergleiche die klassische antike Staatstheorie mit der heutigen (vgl. S. 55) und arbeite die Unterschiede heraus (T) . Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
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