Ex libris Latein-Textband

32 Politik und Rhetorik | Cicero und die Rhetorik Was leistet die Rhetorik? In seinem Dialog „De oratore“ entwirft Cicero das Bild des idealen, umfassend gebildeten Redners. Dabei lässt er seine eigenen Lehrer zu Wort kommen. Einer von ihnen ist Crassus, der das Wesen der Rhetorik so beschreibt: „Neque vero mihi quicquam“, inquit, „praestabilius 1 videtur, quam posse dicendo tenere hominum mentes, adlicere 2 voluntates, impellere, quo velit, unde autem velit, deducere: Haec una res in omni libero populo maximeque in pacatis 3 tranquillisque civitatibus praecipue semper floruit 4 semperque dominata 5 est. (…) Age 6 vero, ne semper forum, subsellia 7 , rostra 8 curiamque meditere 9 , quid esse potest in otio aut iucundius aut magis proprium humanitatis, quam sermo facetus 10 ac nulla in re rudis 11 ? Hoc enim uno praestamus vel 12 maxime feris, quod conloquimur inter nos et quod exprimere dicendo sensa 13 possumus. Quam ob rem quis hoc non iure miretur summeque in eo elaborandum 14 esse arbitretur, ut, quo uno homines maxime bestiis praestent, in hoc hominibus ipsis antecellat? Ut vero iam ad 15 illa summa 15 veniamus, quae vis alia potuit aut dispersos 16 homines unum in locum congregare aut a fera agrestique vita ad hunc humanum cultum civilemque deducere aut iam constitutis civitatibus leges, iudicia, iura describere? (…)“ Cicero, De oratore 1,30–33 (gekürzt) 2 4 6 8 10 12 14 16 1 praestabilis, -e: vortrefflich 2 adlícere 3M : für sich gewinnen 3 pacatus, -a, um: friedlich 4 florére 2 : in Blüte stehen 5 dominari 1 : herrschen 6 age: los 7 subsellium, -i n .: Gerichtsbank 8 rostra, -orum n.Pl .: Redner- bühne 9 meditére = mediteris ( Kurzform ) 10 facetus, -a, -um: geistreich 11 rudis, -e: grob 12 vel (+ Superl .): bei weitem 13 sensum, -i n .: Empfindung 14 elaborare 1 in (+ Abl .): sich Mühe geben (bei) 15 ad illa summa: zum wichtigs- ten Punkt 16 dispersus, -a, -um: zerstreut Reproduktion, Transfer und Reflexion • Benenne die Leistungen, die im Text der Rhetorik zugeschrieben werden, und gliedere sie in unterschiedliche Bereiche (R, T) . • Nimm Stellung dazu, ob du der Meinung des Crassus zustimmen kannst, und setze dich damit auseinander (X) . Orator Aulus Metellus (l’Arringatore), Bronzestatue, 1. Jh. v.Chr., Archäologi- sches Nationalmuseum, Florenz Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv

RkJQdWJsaXNoZXIy ODE3MDE=