way2go! 5, Band für Lehrerinnen und Lehrer

37 unIt 09 | out and about kann ungefähr 1 Minute gesprochen werden. Der Bildvergleich sollte also nicht viel mehr als eine Minute in Anspruch nehmen. Getting around LANGUAGE – Means of transport Vokabelarbeit zum Thema ( public ) transport . Mögliche Antworten: travelling by plane: to get on/off, gate, plane, passenger, to book a ticket, to board, to depart, to land, flight attendant, baggage, cancelled, airport, to take off, to check in, ticket, delayed, on time travelling by boat: to buy a ticket, to get on/off, passenger, route, port, ferry, ticket people: passenger, flight attendant, conductor places: station, gate, bus bay, port, platform, airport LISTENING Die Schüler/innen ordnen die Durchsagen den Bildern im Buch zu. Einige announcements können mehreren Bildern zugeordnet werden. Lösungen: A 3, 6, 13; B 3, 8, 14; C 2, 3, 7, 11; D 3, 6, 10, 14; E 3, 4, (11), 12; F 1, 5, 9 Hier gilt es, Details rauszuhören, die für das Gelingen einer Reise wichtig sind. Lösungen: 1 8 kg; 2 in the carriage behind the engine; 3 tree on rails; 4 move to front of car as last set of doors will not open; 5 in the blue boxes on each deck; 6 you have to show your ticket to the ticket inspector; 7 press the red button Lexikalische Vorentlastung des Hörtextes in 12b. Lösungen: 1 c, 2 a, 3 b, 4 h, 5 g (Not used: d, e, f) Beim Fahrkartenkauf an einem Ticketautomaten werden die Schüler/innen unter Umständen mit Wörtern konfrontiert, die ihnen noch nicht bekannt sind und die sie deshalb aus dem Kontext erschließen müssen, so wie in diesem Hörtext. Lösungen: 1 j, 2 c, 3 e, 4 g, 5 b/f, 6 b/f, 7 i, 8 h, 9 d, 10 a WRITING Festigung des Lernvokabulars angeregt durch einen Wettbewerb. 10 11 a À 21 11 b À 22 12 a 11 b À 23 13 Dieser Schreibauftrag soll die Kreativität fördern. Lassen Sie die Schüler/innen Ideen sammeln. Der innere Monolog soll klar und logisch strukturiert sein. LANGUAGE IN USE Der Lesetext bereitet auf das Video in 16 vor. Lösungen: bike, public transport, waterbus, canal tours, metro/ underground, train, bus, walking tours Lösungen: 1 A, 2 D, 3 B, 4 J, 5 F, 6 L, 7 K, 8 H, 9 E (Not used: G, I) LISTENING + VIEWING Die Bilder und Begriffe bereiten die Schüler/innen auf das folgende Video vor. Mögliche Antworten: In picture A you can see some cyclists next to cars on a road. They could be riding normal bikes or e-bikes. In picture B you can see a GPS navigation system. It could also be a tablet with a travel app. In picture C there is a poster which explains the cycle hire system in Copenhagen. You can hire a bike here. Picture D shows a docking station for hired bikes. Lösungen: 1 in the 1990s; 2 a tablet / tablets; 3 don’t sweat / can go long distances; 4 train times / unfamiliar locations / the city; 5 battery life / location / usage; 6 lock the bike / put the bike back / leave the bike; 7 thousands of e-bikes Inhaltliche Vertiefung des Videos über bike sharing . Mögliche Antworten: 1 advantages: cheap for users, environmentally friendly, keeps people fit and healthy, … disadvantages: probably expensive to introduce to a city, depends on weather conditions, … 2 + 3 Antworten der Schüler/innen How was it? Holiday experiences READING 18a und 18b sollen die Schüler/innen auf die Inhalte des Lesetexts in 19 einstimmen. Mögliche Antworten: 1 jellyfish, high waves, sharks, … 14 15 a 11 b 16 a 11 b Ö BBC 03 17 18 Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv

RkJQdWJsaXNoZXIy ODE3MDE=